Onze visie op HRM
HRM vandaag de dag vraagt om sterke professionals die kleur durven te bekennen. Die in turbulente tijden, niet alleen de mensen in organisaties maar ook de organisatie zelf bijstaan. Dat is wat anders dan wat we vaak horen; het binden en boeien van medewerkers als allerbelangrijkste taak van HRM. Als bedrijf met 40 HRM specialisten in dienst, hebben wij een eigen kijk op het vak. We vertellen je daar graag meer over!
HRM positie
Deze uitzonderlijke tijd, in gegeven door crisis op crisis en grote arbeidsmarktkrapte, vormt de kans voor HRM om zich als spil binnen de organisatie te positioneren. Als HRM is het tijd om op te staan, plek te claimen en richting te geven. En dit te doen door praktisch HR beleid, leiderschap en cultuurbeïnvloeding. En natuurlijk niet te vergeten het basale ontzorgen van leidinggevenden en medewerkers, door heldere en klantvriendelijke HR processen. Een hele waslijst…
We geloven dat HRM niet de kant moet kiezen van óf organisatie óf medewerker. Juist nu moeten beide belangen vertegenwoordigd worden, en dat kan alleen maar door als HRM professional, persoonlijk en professioneel te staan voor je vak. De belangrijkste spil daarin: de leidinggevenden. Zij zijn de ‘sleutelfiguren’ die invloed hebben op de dagelijkse uitvoering van het organisatiebeleid en dus ook het richten en bijsturen van de organisatie. Tegelijkertijd staan zij, als het goed is, in nauw contact met hun medewerkers; zij die het uiteindelijk moeten doen en hopelijk met veel werkplezier en commitment gaan voor de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
Wat zou HRM dan dagdagelijks moeten doen?
Signaleren welke veranderingen (in- en extern) de organisatie raken en deze vanuit urgentie bewust maken bij de top van de organisatie. Zodat er ruimte ontstaat voor plannen en interventies waar we ook echt iets mee gaan doen. Vervolgens is het aan HRM om concreet algemeen beleid op te stellen en de leidinggevenden te helpen hun rol daarin te pakken.
De aandacht daarin mag echt meer gaan richting het ondersteunen van leidinggevenden. Hen laten inzien dat alleen met het geven van oprechte aandacht aan medewerkers, zij kunnen bijdragen aan het binden en behouden van medewerkers en dus het realiseren van de doelstellingen. Van HRM vraagt dit om op te staan, met leidinggevenden het positief kritische gesprek te voeren, te signaleren en hen te ondersteunen met oplossingen door juist midden in de organisatie te staan.
De kern: het hebben van aandacht en focus voor de ontwikkeling van mens én organisatie, rekening houdend met ontwikkelingen van buitenaf die ‘binnen’ beïnvloeden. Met oprechte ‘volwassen’ leiders, heeft HRM niet meer de taak van personele casuïstiek en kunnen ze zich richten op het verder brengen van de organisatie met medewerkers die vanuit ‘hart en hoofd’ hun bijdrage optimaal leveren.
Jouw visie op HRM
Iedere HRM professional verdient het om stil te staan bij de wijze waarop hij/zij kijkt naar het vak. Naar de wijze waarop je invulling geeft aan de rol binnen jouw organisatie. Met onze test helpen we je scherp te krijgen hoe jij kijkt naar het vak van HRM. Doe de HR-ambachtstest!