Whitepaper 'Het nieuwe beoordelen'
Het lijkt erop dat er een groeiende weerstand bestaat tegen het beoordelingsgesprek, het bekende gesprek op het eind van het jaar. Het is interessant om na te gaan waar deze geluiden vandaan komen én te bekijken wat de alternatieven voor een beoordelingsgesprek zijn. Hoe werkt het nieuwe beoordelen in de praktijk?
Van oudsher kennen we het beoordelings- en functioneringsgesprek. Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden ontstond de gesprekscyclus die we nu het meest tegenkomen. Deze ‘nieuwe’ gesprekscyclus bestaat normaal gesproken uit een een planningsgesprek, het voortgangsgesprek en het beoordelingsgesprek. De vraag is echter of het beoordelingsgesprek de medewerkers wel voldoende motiveert.
Er zijn diverse alternatieven denkbaar voor het voeren van het beoordelingsgesprek. Denk hierbij aan het geven van feedback. Dit kun je in verschillende vormen en op verschillende momenten doen.
Mix van continue feedback en formeel oordeel
Het nieuwe beoordelen is een mix van continue feedback gericht op ontwikkeling en het, indien nodig, uitspreken van een formeel oordeel over het functioneren van een medewerker, gericht op arbeidsvoorwaardelijke gevolgen.
In deze whitepaper nemen we je mee in de geschiedenis van functioneren en beoordelen, bespreken we de meest voorkomende gesprekken, gaan we in op het organiseren van continue feedback in organisaties en sluiten we af met een aantal tips om het nieuwe beoordelen vorm te geven.
Laat je inspireren door onze meesters
Vraag deze whitepaper kosteloos aan en lees alles over:
- Ontwikkeling van de gesprekscyclus; over plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken.
- Beoordelingsgesprek onder druk; wat zijn de alternatieven?
- Feedbackinstrumenten voor georganiseerde feedback.
- Alles over de vereisten om het nieuwe beoordelen ook in jouw organisatie vorm te geven.