Een recruiter: sleutel tot succes in wervings- en selectieproces
Organisaties worden geconfronteerd met een steeds competitievere arbeidsmarkt. Het vinden en aantrekken van goede kandidaten is een uitdaging geworden. Waar voorheen de afdeling HR deze recruitmentwerkzaamheden nog naast hun andere werkzaamheden uitvoerde, lees je dat steeds meer organisaties kiezen voor een vaste recruiter. Reijn merkt dit ook bij hun klanten. Waar er voorheen vaak alleen uitvragen kwamen voor generalistische HR-consultants, komt nu steeds vaker de vraag of wij ook specialisten in huis hebben op het gebied van recruitment.
In het gesprek met interim corporate recruiter Pim van Dinten verkennen we de toegevoegde waarde van de recruiter en zetten we uiteen hoe cruciaal recruiters zijn voor een succesvol werving- en selectieproces.
Strategisch partnerschap tussen recruiters en organisaties
Recruiters spelen een cruciale rol als strategische partners voor organisaties. Door middel van diepgaand inzicht in de bedrijfsdoelstellingen en het cultuurprofiel, kunnen recruiters de juiste talenten identificeren die passen bij de behoeften en doelen van de organisatie. Ze werken nauw samen met het managementteam en andere belanghebbenden om een strategische personeelsplanning te ontwikkelen en in te spelen op toekomstige personeelsbehoeften.
“Als ik als interim recruiter nieuw binnenkom bij een klant, vind ik het belangrijk om in de eerste week eerst zoveel mogelijk leidinggevenden en medewerkers te spreken. Dit met als doel de organisatie zo snel mogelijk te leren kennen. Wat zijn de normen en waarden binnen de organisatie, wat zijn de belangrijkste doelstellingen en waar loopt de organisatie tegenaan. Pas wanneer ik een duidelijk beeld heb van de organisatie, kan ik starten met het aantrekken van nieuw personeel.”
Identificeren van talent en aanboren van bronnen
Recruiters hebben een scherp oog voor talent. Ze zijn experts in het identificeren van kandidaten met de juiste vaardigheden, ervaring en culturele fit. Ze zijn bedreven in het gebruik van diverse wervingskanalen en -methoden, zoals online vacaturebanken, sociale media en netwerkevenementen, om een brede pool van gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Door proactief te sourcen en relaties op te bouwen met potentiële kandidaten, vergroten recruiters de kans op het vinden van de beste match voor de organisatie.
“In de jaren dat ik actief ben als recruiter, heb ik al een groot netwerk opgebouwd. Elke keer als ik iemand spreek die van belang kan zijn, nodig ik deze persoon uit in mijn LinkedIn netwerk. Het kan zijn dat ik op dit moment niets voor die persoon kan betekenen, maar deze personen kunnen altijd op een later moment nog van pas komen. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik up-to-date blijf met mijn arbeidsmarkt kennis, zodat ik altijd weet waar ik het beste in kan investeren om aan nieuw talent voor de organisatie te komen.”
Kwalificatie en selectie in het wervingsproces
Recruiters begeleiden het proces van kwalificeren en selecteren van kandidaten. Ze screenen CV's, voeren sollicitatiegesprekken en beoordelen de vaardigheden en geschiktheid van kandidaten voor specifieke functies. Door gestructureerde interviewtechnieken toe te passen en diepgaande referentiecontroles uit te voeren, helpen recruiters om de beste kandidaten te identificeren die voldoen aan de vereisten van de functie en passen binnen de organisatiecultuur. Ze begeleiden het selectieproces en zorgen voor een positieve candidate experience.
“Doordat ik in het verleden al erg veel werving- en selectieprocedures heb doorlopen, heb ik ook al veel verschillende soorten mensen gesproken. En toch is elk gesprek weer anders. Je moet je aanpassen aan de persoon die tegenover je zit, zodat je kunt levelen aan deze persoon. Ik probeer ook altijd open vragen te stellen en de regel te hanteren dat de kandidaat 80% aan het woord is en ik maar 20%.“
Het creëren van een positieve employer branding en candidate experience
Recruiters spelen een belangrijke rol bij het creëren en bevorderen van een positieve employer branding. Ze zijn ambassadeurs van de organisatie en dragen bij aan de reputatie als een aantrekkelijke werkgever. Door een goede candidate experience te bieden worden kandidaten goed geïnformeerd, tijdig geïnterviewd en op de hoogte gehouden van het selectieproces. Op deze manier laten recruiters een positieve indruk achter van de organisatie, zelfs als een kandidaat wordt afgewezen.
”Recruiters moeten naast dat ze goed kunnen praten, ook goed administratief onderlegd zijn. Zorg er altijd voor dat je geen kandidaten uit het oog verliest. Elke kandidaat kan een ambassadeur voor jouw organisatie worden. Als ik tot de conclusie kom dat ik een kandidaat moet gaan afwijzen, zorg ik er altijd voor dat ik met een goed onderbouwde afwijzing kom, waar de kandidaat ook echt iets aan heeft. Vaak wordt dat enorm gewaardeerd en bedanken kandidaten je zelfs voor het gesprek, ondanks dat het op dat moment geen match is. Zo'n kandidaat herinnert zich de organisatie wel positief en dat wil je hebben.”
Aan de slag met recruitment in jouw organisatie?
De HRM-professionals van Reijn kunnen je op verschillende manieren hierbij ondersteunen op interim- of projectbasis of projectondersteuning en/of advies op afroep. Lees meer over de mogelijkheden en expertise van Reijn op het gebied van recruitment of neem contact met ons op.